lørdag 12. mars 2011

ET KNIPPE UNGE HØNSEHAUKER, ET PAR MUSVÅKER OG HISTORIEN OM NOE SOM GLAPP !

Ung hønsehauk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/1000, +0,33, ISO 500

Jeg er så heldig å kjenne folk som driver sine egne rovfuglskjul. Dette er en prosess som krever sammenhengende og langsiktig arbeide. Disse er ikke ment for utleie, ikke engang for utlån til uvedkommende østlendinger,....men med en blanding av vedvarende mas og "gråten i halsen" på telefonen fikk jeg likevel sutra meg til å komme over for 4 dager. Riktignok ble det sagt : "Det e vel litt seinte, så som vibå e kåme", men....jeg trengte et eventyr !

Første dagen i kassa til hr. X og Y. Fikk nesten myrhauken nedpå. Ellers var det faktisk bare viper å se !!

De neste 3 dagene i kassa til hr Æ og Å. Allerede første dagen kom bomba !! Ved siden av åtet, bare 7 meter unna, slo det ned en ....jaktfalk !!! Trodde ikke mine egne øyne ! Foto ? Vel, jeg var for-fokusert på noen greiner i bakgrunnen og vurderte å lirke objektivet i posisjon. I det samme øyeblikket som jeg rørte kameraet ....fløy falken. Skuffelsen var drøy å akseptere, jeg hadde missa en kjempesjanse !! Men : 2 timer senere kommer falken faktisk tilbake og setter seg på en grein !! ALLAH AKBAR !!! GOD IS GOOD !!! Jeg hadde fått en sjanse til !! Nesten for godt til å være sant. Jeg var selvsagt ikke forfokusert på greina falken satt på, men denne gangen skulle jeg ikke drite meg ut. Jeg satt urørlig. Det gjorde falken også. 5 minutter. 10 minutter. 15 minutter. Den hadde knapt nok blunka, og jeg innså at den antakelig ikke kom til å flytte seg. Den ville trolig fly bort etter hvert. Jeg MÅTTE prøve å dreie kameraet, hadde ikke noe valg. Det var bare 10 grader til venstre. Hva om jeg brukte 10 minutter på de 10 gradene ? I det øyeblikket jeg tok i kameraet for å starte bevegelsen...fløy fuglen (snakk om falkeblikk !!) og jeg så den aldri mer igjen. Perkkele !!! Det lød såre hulk fra finèrkassa. Denne sjansen får jeg ALDRI mer igjen. Jeg ville rett hjem, selge utstyret mitt, slette hele bildearkivet og ....gå rett i kloster !!

Jeg kom jo til hektene igjen etterhvert når jeg oppdaga både hønsehauk og musvåk (det var jo egentlig dèt jeg var kommet for og som jeg hadde håpet på..i beste fall)... og fikk fine oppplevelser i 3 dager. Siste dagen rigga jeg ned kl 16.30 (hadde da sittet netto 40 timer på 4 dgr). Når utstyret var pakka ned i sekken og luka var stengt og jeg skulle til å krype ut.... kom : myrhauken !! Først på kvist og viste seg fram, så på åtet. "Psykologen min" sier at opplevelsen er vel så viktig som bildene. Jada, jada....

Tusen takk til X & Y og Æ & Å. Jeg vet det satt langt inne. Kjekt å kjenne slike folk !!!

Ung hønsehauk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/640,, ISO 1000

Ung hønsehauk på åtet prøver å skremme bort en konkurrent
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/250, +0,33, ISO 800

Ung hønsehauk. Sjekk den fulle kråsa !!!
D3s, 60074,0, f5,6, 1/250, +0,33, ISO 1000

Ung hønsehauk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/640, +0,67, ISO 1600

Ung hønsehauk
D3s, 600/4,0, f4,0, 1/2000, +0,33, ISO 1600

Ung hønsehauk stryker lavt over sivskogen
D3s, 600/4,0, f6,3, 1/1000, +0,33, ISO 1250

Ung hønsehauk. Autofokus på raske fugler som flyr rett imot er FRUSTRERENDE vanskelig.
D3s, 600/4,0, f4,0, 1/1250, +0,67, ISO 2500

Musvåk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/800, +0,33, ISO 1600

Musvåk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/320, +0,67, ISO 800

Musvåk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/2000, +0,67, ISO 1600

Musvåk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/800, +0,33, ISO 1600

Musvåk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/1250, +0,67, ISO 1600

Musvåk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/400, +0,33, ISO 1600

Musvåk på åtet
D3s, 600/4,0, f6,3, 1/1000, +0,33, ISO 1250

Musvåk
D3s, 200-400=400/4,0, f4,0, 1/320,+0,33, ISO 800

Musvåk
D3s, 600/4,0, f5,6, 1/250, +0,33, ISO 800

12 kommentarer:

  1. Mye bra bilder Tom. Som vanlig er din tekst en fryd :)

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte rovfuglbilder og en fengende og morsom historie.

    SvarSlett
  3. Knallbra bilder!
    Skulle ønske jeg kjente en X og Y og en Æ og Å jeg også...

    SvarSlett
  4. Flotte rovfugl bilder. Du må være fornøyd med dette selv om falken glapp.
    Artigt og godt fortalt.

    SvarSlett
  5. Hehe, en tåre i øyekroken gjør susen ser jeg! Synd du ikke kan bevise dine ord med noen knallgode jaktfalkfotos da! ;) Neida, det trengs ikke her. Du får ta vare på opplevelsen langt inni hjerterota. Men man vet jo aldri, det kan jo være at det skjer igjen.. Plutselig en gang flakser den forbi. -Og er du heldig, så ser du den, og er du heldigere så rekker du nesten å fotografere denne gang også.

    Rekka med bilder du tross alt presenterer her er veldig god, og bilde nr 6 er suverent! For et blikk...!

    SvarSlett
  6. Godagen Tom

    Haha du er god til å dele opplevelsene dine gjennom tekst, knallbra skrevet! Ellers kjenner jeg til skjulet du satt i. Jeg spurte også så snilt om jeg kune få komme en tur, men det blei nei. Og jeg kommer i tillegg fra traktene. Kanskje en tåre i øyekroken hadde hjulpet meg også? ;)

    Ellers er bildene du leverer av ypperste kvalitet. Med så mange bilder så er det ofte litt varierende kvalitet i utvalget, men er det bra fra ende til annen.

    Knut Børge

    SvarSlett
  7. Underbara bilder Tom, mycket fint. Sannerligen inte lätt att fånga dessa fåglar i flykten som du gjort här. Men - va synd med Jaktfalken. Förstår att du är frustrerad, men sälj inte grejerna! ;))

    SvarSlett
  8. Hallo Keith.Sorry leser om en gitarist som heter det, tenker på deg nå jeg leser. Du er Norges Keith R.
    Men Du skriver som en gud da og skyter som en sniper. Nydelige bilder, som vanlig. Men hvorfor i hel... var ikke skog guden med deg ang Jaktfalken da!!!!!!!!SHITTTTT. Det hadde blitt en høydare. Ole M

    SvarSlett
  9. Masse bra her Tom!!! Du er pinadø aktiv må jeg si!!! Har en følelse av at du får noen syke abstinenser etter å ha vært hjemme i tre dager.....hvos du har vært hjemme så lenge da de siste 5 årene???? Bra jobba kamerat, snart skal vi "skyte" noen hvite engler i sammen, og det gleder jeg meg til. See you!!

    SvarSlett
  10. Herlighet for noen opplevelser du har hatt her! Men veldig bra at du ikke solgte utstyret, for makan til bilder av hauk og våk er det lenge siden jeg har sett! Synd med de som glapp, men du fikk i allefall en veldig god historie :)

    Øyvind

    SvarSlett
  11. Det er med naturfotografer som med fiskere; de største fiskene ryker alltid snøret. Og når en skal fortelle om sværingen som gikk strekker ikke armene til. Men du kom da hjem med noen fine fisker, spesielt fluktbildene var fine.

    SvarSlett
  12. Mange flotte minner fra en slik tur.
    Jada dine bilder er jo knall bra, ikke mye å si her, men teksten er meget godt fortalt.

    mvh duy

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.