lørdag 6. august 2011

EN FINSK MIDTSOMMERNATTS DRØM / A FINNISH MIDTSUMMER-NIGHTS DREAM


Smålom biotop / red throated diver landscape
D3s, 24-70 2,8, 24 mm, f11,0, 1/640, +0,33, ISO 800

Om morgenen den 10 juli 2011 noterte jeg følgende på baksiden av et reisedokument :

"Ligger på ei myr midt i sentrale Finland. Ei diger myr. Stor som "Mjøsa"....nesten !! Minner meg egentlig litt om Serengeti v. juletider : Endeløst, flatt, grønt m varme toner av brunt, gult og rødt, og med "kopjer" stikkende opp av "sletta" som øyer i et grønt hav, .... bare med den lille forskjellen at sletta er ei myr og kopjene er små oppstikkende rygger med pittoresk furuskog.

Jeg har vært her på myra i 3 døgn nå,- i en knøttliten kamu satt opp for å fotografere smålom. Myra er blaut. Veldig blaut. Turen ut hit var litt "skummel" med blytung ryggsekk full av fotoutstyr for en helvedes masse penger !!! Det gikk så vidt, - jeg klarte å komme helt hit ut uten å synke nedi med "mann og mus". Utstyret har likevel fått kjørt seg. Har dessverre knust glasset på displayet på den ene D3s`n. Har snubla over en skikkelig finsk hetebølge. Ute er det over 30 grader i skyggen !! Har ikke kjent på slik varme siden sist gang jeg var i Tanzania. Inne i teltet er det ubeskrivelig varmt !! Jeg fokuserer på å holde ut. I et saklig øyeblikk knep jeg meg selv i å stille spørsmålstegn ved det jeg holder på med.... og hvorfor !! Jeg tok imidlertid umiddelbart "sjølkritikk på opportunt og revisjonistisk tankegods". Derfor : svetten siler og myggoljen renner ned i øynene. Lurer på hva 19 % DEET gjør med synet mitt ?? Myggen har gode dager. Huden i ansiktet føles som bobleplast, og det vokser ut nye og helt uforutsigbare "kroppsdeler" i panna mi. Snakk om å være blodgiver !!

Myra der ute er litt slik jeg husker "barndommens myrer" : digre, bløte, med soldugg, bukkeblad, myrull, øyenstikkere og klegg. I den lyse natta skriker traner (kan se dem fra kamuen noen gangher), sangsvaner, storlom og .....smålom. Jeg er aleine. En ubeskrivelig god følelse !! "

Takk til Eero Kemilä for uvurderlig god hjelp !!


Smålom / red throated diver
D3s, 200-400 4,0, 400 mm, f4,0, 1/1000, ISO 2000


Smålom / red throated diver
D3s, 600 4,0, f 4,0, 1/1600, ISO 1600


Smålom / redthroated diver
D3s, 200-400 4,0, 400 mm, f4,0, 1/1600, ISO 2000


Smålom / red throated diver
D3s, 600 4,0, f4,0, 1/1600, ISO 1600


Smålom / red throated diver
D3s, 600 4,0, f4,0, 1/1250, ISO 2500


Smålom / red throated diver
D3s, 200-400 4,0, f4,0, 1/2000, ISO 2000


Smålom / red throated diver
D3s, 600 4,0, f6,3, 1/400, +0,33, ISO 1600


Smålommen skriker / red throated diver calling
D3s, 600 4,0, f4,0, 1/1000, ISO 2500


Smålom / red throated diver take off
D3s, 200-400 4,0, 400 mm, f4,0, 1/2000, ISO 3200


Snart tenåring / soon teenager
D3s, 600 4,0, f4,0, 1/8000, ISO 1600


Smålom-kamuen / the red throated diver hide
D3s, 24-70 2,8, 24 mm, f11,0, 1/160, ISO 500

English summery : Pictures of red throated divers from mid Finland in the beginning of July this year. I had a great time and I just can`t wait to go back there !! Thanx to Eero Kemilä for fantastic support !! (I`ll be back with the black throated divers +++ in a few days)

6 kommentarer:

  1. Hei Tom

    Utrolig bra beskrivelse av stedet og situasjonen:-) Men ser også at du har fått lønn for strevet. Liker spesielt godt bildet der lommen lander med fisken (mort hvis jeg ikke tar feil) i nebbet. Har selv fotografert smålom såpass mye at jeg vet at det går unna når den kommer med fisk til ungene. Er man da ikke på hugget som du tydeligvis har vært er motivet kjørt.

    Mvh Henrik

    SvarSlett
  2. Hva er det med denne mannen som gjør at han alltid får det til? Utrolig bra, Tom! Igjen!

    MVH
    Jon Petter

    SvarSlett
  3. Knallbra bilder Tom, for en nydelig stemning! , Gøy å lese om dine bestrebelser, Det er hardt å være naturfotograf, og man kjenner seg jo litt igjen i det du skriver :-)

    SvarSlett
  4. Provet på en dyktig naturfotograf er tiden og "smerten" en vil ofre for å få bildene. Dette kombinert med kunnskap om fotoobjektet er åpenbart en suksessformel. Du er en slik fotograf Tom, du gir alt, og det ser vi i hvert eneste innlegg. Bildene dine er absolutt noen av de beste jeg har gleden av å følge i bloggoppdateringer rundt omkring, og da snakker vi om en god del.

    Ha en fin uke.
    Knut Børge

    SvarSlett
  5. Du er en herlig forteller:-)
    Jeg tenke på hvor varme disse jernstengene du har i legger og lår er! Men det skal Du ha Tom, du er utrolig seig og en topp fotograf!!
    Håper Du beholder synet.Auau!!Ole

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.