tirsdag 30. august 2011

EN UGLE & ET PAR ROVFUGLER / AN OWL & A COUPLE OF RAPTORS

Lappugle / Great grey owl
D3s, 600 mm 4,0, f5,6, 1/250, ISO 500

Jeg sitter i smålom-kamuen i Finland, det er drepende varmt og jeg vet jeg må være superskjerpa for å fange smålommens innflyving. Det har ikke skjedd noe på 5 timer og jeg begynner å bli sliten. Da hører jeg plutselig et helvedes spetakkel på høyre side av kamuen. En fugl (antakelig grønnstilk) skriker skingrende i dødsangst. Så blir det helt stille. Jeg titter forsiktig ut gjennom tekstilluka på høyre side.... og der sitter det faktisk en vandrefalk i gresset... bare 20 meter unna. Har aldri sett en vandrefalk så nær før. Jeg får flashback på en tilsvarende opplevelse med jaktfalk i vinter... som ikke gikk så bra, men jeg jo prøve... selv om det er lite sannsynlig at det lykkes. Jeg løsner Big Mama (600 mm`n) fra stativfestet, drar den inn i kamuen og stenger okularet på kameraet (husk : det er fullt mulig å se utenfra og inn i kamuen gjennom objektivet/kameraet dersom det er litt lys inn i kamuen. Det var antakelig dèt jeg mista jaktfalken på i vinter). Så prøver jeg så godt jeg kan å tre den forsiktig ut gjennom tekstilåpningen på høyre side... og fuglen blir faktisk sittende!!! Stiller manuelt fokus pga gressstrå i motivet og fyrer raskt 40 bilder. Deretter : Jeg bare sjekke eksponering og fokus for kontrollens skyld.. og når jeg ser opp igjen er fuglen borte. Jeg tenker : "Din jævla amatør !!! Du kunne fått vandrefalk i lufta med grønnstilk i klørne"!! Likevel : litt av et sammentreff. Jeg mener : hvor stor er sannsynligheten for at det lander en vandrefalk ved smålomkamuen på 20 m hold og at jeg får objektivet i stilling uten at den flyr !!


Vandrefalk / Peregrine falcon
D3s, 600 mm 4,0, f6,3, 1/1250, ISO 500


Fiskeørn på utkikksgreina/ Osprey on the outlook branch
D3s, 600 mm 4,0 + 2x converter, f8, 1/640, ISO 800


Fiskeørn / Osprey
D3s, 600 mm 4,0, f6,3, 1/1600, -0,67, ISO 1600


Fiskeørn / Osprey
D3s, 600 mm 4,0, f5, 1/1600, -0,67,, ISO 1600


Fiskeørn med mort / Osprey with roach
D3s, 200-400 mm 4,0, 400 mmm, f8,0, 1/2500, -0,67, ISO 1600


Fiskeørn med mort / osprey with roach
D3s, 200-400 mm 4,0, 400 mm, f8,0, 1/2500, -1,0. ISO 1600


Fiskeørn med abbor /Osprey with perch
D3s, 600 mm 4,0, f5,6, 1/3200, -0,67, ISO 800

I usually do not show pictures from birds nests, but I was tempted to blog this one. Check out the eyes of the hungry chicks watching the remains of a perch disappear down their mothers throat !!
D3s, 600 mm 4,0 + 1,4 converter, f8, 1/400, -0,33, ISO 1000

7 kommentarer:

  1. Flott og litt heldig som fikk bilde av vandrefalken. Har selv bare fått sett den flyktig uten mulighet for å tatt bilde. De Andre bildene var også bra.

    SvarSlett
  2. "Din jævla amatør" var en nokså fremmed tanke da jeg så bildene, men jeg kjenner meg igjen i situasjonen. I den analoge tida kjente jeg lysmåleren på F5-kamerat så godt at jeg sjelden tok alternativer, men nå har jeg vennet meg til å sjekke histogrammet. En utrolig dårlig vane! Man kan ikke fomle med sånt når det byr seg et unikt motiv. Jeg må etterutdanne meg selv litt og stole på at eksponeringene sitter.

    Det siste bildet lar seg ikke klikke større, men det ser ut til å være helt suverent, i likhet med innflyvinger i skrått motlys.

    :-)

    SvarSlett
  3. Flotte bilder som vanlig. Likte spesielt godt bildene av fiskeørna med mort og abbor som teknisk er av ypperste klasse. Ja så var det fint å se fiskeørna med "norske" fiskearter som fangst, ikke regnbueørret som er mer vanlig på veldig mange motiver av denne arten.

    Mvh Henrik

    SvarSlett
  4. Hei Tom

    Du skriver så levende at jeg nesten får følelsen av å sitte der selv.
    Knall at du fikk fint bilde av vandrefalken og neste gang så blir nok eksponering sjekket når fuglen er en kilometer unna...
    Blir det en god vinter så kan det jo hende du får revansje på jaktfalken og...
    Interessant det du skriver om objektiv og lys i camoen har trolig mistet noen ørner på det,selv om alt har vært tildekket av vinduer.

    Fiskeørn med noe annet enn regnbuørret er ikke vanlig kost på de bilder jeg har sett av den så det var knall!

    Bildene holder som alltid svært høy klasse og flotte å betrakte.

    Ha en fine kveld.

    Mvh Rune

    SvarSlett
  5. Herlige bilder Tom! Digitalkameraets forbannelse er nettopp den ihuga lysten på å se resultatet med en gang, sjekke om alt stemmer etc. Det er jo typisk at noe skjer akkurat da. Jeg har gitt beskjed til Nikon at jeg vil ha et histogram i søkerbildet. Da slipper man slikt tullball...

    SvarSlett
  6. Hehe kjenner meg i likhet med deg og de andre godt igjen i det du skriver Tom. Men du fikk dog et flott bilde lell.

    Bildene er forøvrig en fryd som vanlig, god inspirasjon i en tid der fotointeressen ikke er helt på topp.

    Knut Børge

    SvarSlett
  7. Innlegg er så spennende er hjerteslaget øker når jeg leste det.
    Kvalitet på bildene beskriver hvilket nivået du er på uten å gå inn på det. Herlig Tom.

    mvh
    duy

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.