onsdag 14. september 2011

STANG UT I ALASKA ??



Lake Clarke NP : Alaska er mye søle og gress
D3s, 24-70/70, f5,6, 1/1250, ISO1600

Etter grizzlyene i Silver Salmon creek og Shelter Creek "snødde" vi dessverre litt inne i Lake Clark NP. Dette ga 2 døgn på overtid. Storm, regn, tåke. Èt småfly prøvde å gå på vingene og gikk faktisk på trynet. Selv ikke vårt fly, en Beaver fra 1953 med BARE originale deler (!), kunne fly oss tilbake til Anchorage. Vi missa en vennlig invitasjon fra Ingebjørg Fyrileiv Guldvik & co på èn overnatting i "innlandet". Leitt.

Nå satsa vi på Denali, ikke selve NP (med MASSE brysomme regler), men på et område rett på utsida. Denali Highway er en 20 mil lang grusvei gjennom vill ødemark som tidligere har gitt fotoutbytte på bla stor elg. Denne gangen bomma vi dessverre på tidspunktert : Caribou-jakta var nettopp i gang og området var fullt av cowboyer med "gønnere", rutete jakker, caps, 8 syl pickupèr og terrenggående 4-hjulinger. OK, accept `n`adjust !! Det ga meg litt mer tid til å filosofere over Alaska-landskapet med sine "levende" breer, høyalpine "alper", lavalpine vier--vidder, myrer, ville elver og ... endeløse skoger. Ingen tar tilsynelatende ut tømmer i Alaska. Det lønner seg antakelig ikke. Konsekvens : all skog i Alaska er urskog, ... URSKOG, ...og... om du ikke er helt klar over dèt : Alaska er svære saker. 

Etter litt "stang ut" i Denali reiste vi til Homer på Kenai halvøya, kjent som "the Halibut Fishing Capitol of the World", og som i tillegg til kveite, er kjent for sin store bestand av hvithodeørn.. Også dette ble dessverre litt "stang ut" for oss rent fotomessig.

Jeg har faktisk prøvd å ta noen landskapsbilder denne gangen. Dette er virkelig ikke min greie, men....Øystein Søbye må i det minste være fornøyd over at jeg har prøvd !!??
Jeg har et stort materiale fra Alaska, og måtehold har aldri vært min sterkeste side. Det kommer derfor èn blogg til fra Alaska etterhvert, .......en litt annerledes èn...  




Lake Clarke NP
De kvartærgeologiske kreftene er sterke i Alaska. Her et elveleie som har skiftet retning og oversvømmet et skogsområde med søle og grus.
D3s, 24-70/70, f5,6, 1/1600, ISO1600

  
Denali
D3s, 600 4,0, f 5,6. 1/1000, -0,33, ISO 1600
Denali
D3s, 70-200/200, f8,0, 1/500, ISO 400

Denali
D3s, 24-70/32, f 8,0, 1/125, ISO 200

Denali
D3s, 24-70/24, f16,0, 1/640, ISO 640

Denali
D3s, 70-200/140, f16,0, 1/125, ISO 200

Denali
D3s, 70-200/200, f16,0, 1/400, ISO 640


Lake Clark
D3s, 850 mm, f6,3, 1/4000, ISO 640


Lake Clarke NP med en kveitebåt sett fra Homer ...en sein augustkveld
D3s, 600 4,0, f 4,0, 1/640, ISO 1000

Her er ingen småbåthavn. Pga værforhold, langgrunn kyst og stor forskjell på flo og fjære må kveitebåtene rulles ut på hengere og hentes ditto på vei opp igjen. At traktoren klarer seg i saltvannet er faktisk litt underlig.
D3s, 200-400/200, f5,0, 1/2500, ISO 1000


Bald eagle in Down Town Homer City
D3s, 600 4,0, f6,3, 1/640, ISO 1600

Salty Dawg Saloon in Homer City is worth a visit, and, yes, the dollar bills in the ceiling & on the walls are real !! 

English summary : After Lake Clarke NP we went to Denali to shoot moose and Homer for bald eagles. We were not very successful this time, so...although I usually don`t do landscapes... I had to try it !!

9 kommentarer:

  1. Jøss Tom, du kan da virkelig ta landskapsbilder du! Skjønner ikke hva du klager over. Nydelige stemninger rett og slett! Nydelige eksponeringer. Nydelig editering. Teknisk topp nivå dette her! Bra jobba! Og inspirerende!

    SvarSlett
  2. Jeg synes du skal gjøre landskapsbilder litt mer til din greie, mange flotte bilder her! Men så klart, man fotograferer jo det man har lyst!

    Espen

    SvarSlett
  3. For en flott opplevelserik tur du deler ut her..
    Nydelige landskapsbilder og god tekst med beskrivelse fra turen..
    Innspirerende...

    Ole Arne

    SvarSlett
  4. Tom.

    Jeg synes ikke at du har noe å skamme deg over. Synes bildene var bra og ser frem til neste innlegg.

    Kåre

    SvarSlett
  5. WOW ! Kjempefine bilder og spennende å lese !
    Håper vi få mer så fine bilder å se.....

    SvarSlett
  6. Drømmelandskap :) Flotte bilder dette, til å drømme seg bort i. Du lyktes godt med flere av disse bildene synes jeg, gleder meg til fortsettelsen :)

    SvarSlett
  7. Jeg liker den wildlife følelsen jeg får av å lese bloggen, og ikke minst usikkerhetsmomentene underveis er med på å gi den ekstra spenningen som vi naturfotografer setter pris på. Flotte bilder også forresten :)

    SvarSlett
  8. Moro å sjå bilder fra turen.. Du har jo et knippe fine bilder her Tom. Tele er et undervurdert landskapsbrennvidde..

    SvarSlett
  9. Da jeg først åpnet dette innlegget håpet jeg at det ikke skulle ta slutt. -Jeg er så glad for at du slenger ut så mange bilder, Tom! -Spesielt fra Alaska som også jeg nå endelig har fått et temmelig nært forhold til. Fiffig at vi var så nær! Nok om det.

    Nr 1 og 2 er kanskje de som treffer meg mest, men 3,4,5 og 6... -Ikke verst de heller gitt!! :) Veldig bra faktisk. Slutt å sleng med "landskapsleppa". Dette kan du jo! Elsker de barene... (og hva som ble servert!!).

    Hilsen Ingebjørg

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.