mandag 10. oktober 2011

SPURVEHAUK / SPARROW HAWK

 Hvorfor jeg liker dette bildet så godt ? Tja, antakelig fordi det minner meg om en akvarell av den svenske kunsteren Lars Jonsson (på hans akvarell var det imidlertid snø på kvistene)
D3s, 600 4,0, f4,0, 1/80, ISO 2000


Når man, etter å ha stått opp i ørska "midt på natta", kommet i skade for å dra på seg T-skjorta bak-fram, hutret seg ut i oktober-mørket, snubla seg gjennom skogen i den gjerrige lyskjeglen fra hodelykta som kun viser hvor neste fot skal settes ned i skogbunnen, når man har slitt med en ryggsekk som rett og slett er "ufattelig" tung !! (600 + 400 + 2 kam.hus + 2 stativ + 2 Wimberley hoder + mat & drikke + varme klær +++), - når man svett og oppkava har rigget seg til i kamuflasjeteltet i lyset fra den samme lykta, dratt på seg noen lag med klær, ... satt seg til rette, ... slått av lyset ... og etterhvert fått tilbake nattsynet, sett de første grå konturene av skogen der ute i grålysninga,- alt er dørgende stille og det eneste man hører i mørket er sin egen regelmessige pust ...... da er man .......
USYNLIG !!! 

Jeg digger å være usynlig !!

 Voksen hannfugl / adult male 
D3s, 600 4,0, f4,0, 1/1250, -0,33, ISO 1600

 Voksen hann fugl / adult male
D3s, 600 4,0, f6,3, 1/5000, ISO 1600

 Ungfugl / immature bird
d3s, 600 4,0, f6,3, 1/4000, -0,67, ISO 1600

 Ungfugl / immature bird
d3s, 600 4,0, f6,3, 1/5000, ISO 1600

 Jakt i skumringen / hunting at dusk
D3s, 600 4,0, f4,0, 1/5000, -0,67, ISO 8000

 Angrepet på nøtteskrika er lynraskt og flukten fullstendig uforutsigbar. Vanskelig bilde å ta!!
The attack on the jay is superfast and the flight is completely unpredictable. Complicated stuff.
D3s, 200-400 /400 4,0, f4,0, 1/1600, ISO 5000

 D3s, 200-400 /400 4,0, f4,0, 1/2500, ISO 11400

 Angrepet er i gang ! / the "missile" is discharged !!
D3s, 200-400 /400 4,0, f4,0, 1/2500, ISO 11400

D3s, 600 4,0, 1/100, ISO 1600

 D3s, 600 4,0, 1/400, -0,67, ISO 1600

 D3s, 600 4,0, f5,6, 1/320, -0,67, ISO 1600

 Med en bakgrunn som går mellom det varme og det kalde...
D3s, 600 4,0, 1/500, -0,67, ISO 1600

D3s, 600 4,0, f5,6, 172000, +0,33, ISO 1600

Man må gripe sjansen når man får den...., så når Jostein Hellevik fra Dalen i Telemark ringer og sier at han har "noe interessant på gang"... er det bare å slippe det man har i hendene og infinne seg på det flotte tunet hans med den spektakulære utsikten over Dalen og Øvre Bandak. Jostein ville lage en foringsplass for småfugl inne på skauen, dro til seg massevis av nøtteskriker og meiser, .....og fikk uventet bonus i form av en gjeng lekne spurvehauker som like gjerne "flytta inn i nabolaget" for å ha daglig gøy med nøtteskrikene. De aerodynamiske spurvehaukene minnet meg om hai i en fiskestim, og de lekte !!! ...angrep nøtteskrikene gang på gang, men gjorde aldri forsøk på å holde dem fast. Glad jeg fikk oppleve dette, det var rett og slett en unik opplevelse !! Hvem vet, kanskje Jostein har spurvehaukene der ennå ? Telefonnummeret hans er 0047 900 65 976.  

English : Pictures of sparrow hawks (Accipiter nisus) are taken in October as they were tormenting the common jays on a feeding-station for smaller birds in the deep forests of Telemark in central southern Norway. 

18 kommentarer:

  1. Supre bilder av spurvehauken! :) Jeg fikk faktisk besøk av en sulten en av samme arten på verandaen i ettermiddag. Den prøvde å ta småfugler på fuglebrettet, men jeg rakk desverre ikke å ta bilde. Nydelig liten rovfugl! :)

    SvarSlett
  2. her var det mange bra bilder, liker 3 og 6 best. Er verdt å slite litt for sånne superbilder
    morten
    http://kjernebitern.blogspot.com/

    SvarSlett
  3. Flotte bilde, Tom. Bildet av den jagede nøtteskrika ble min favoritt. Imponerende å fange opp situasjonen, for der gikk det fort, og i tillegg få til et så klart bilde

    SvarSlett
  4. Hei Tom.

    Jeg ser at du har slitt deg opp bakkene og det har blitt lønn for strevet. Jostei tok vel i et tak for deg for han er sprekere enn oss byfolk.

    Likte spesielt bildet med svart bakgrunn. Jeg fikk ikke med meg fluktbilder på første besøk så nå forsøker jeg igjen på onsdag.

    Kåre

    SvarSlett
  5. Heisann Tom! Er svak for miljø og stemning i det bildet du har kaldt Jakt i skumringen! Ellers er jo det nest siste et nydelig portrett!

    Arnfinn

    SvarSlett
  6. Hej Tom!
    Kalasbilder som vanligt när du är i farten! Flyktbilden med nötskrikan är nog topp. Måste vara svår att få till den...

    SvarSlett
  7. Jostein har en nydelig fugl på besøk ser jeg!!
    Du har noen knallbra bilder her Tom. Spurvehauken og Nøtteskrika er strålende.Ole M

    SvarSlett
  8. Mange nydelig bilder av denne arten Tom.
    Misunner deg at du fikk så flott lys, noe jeg ikke fikk. Men slik er naturfoto eller hva. Glad å se at du har foreviget som alltid perfekt. Skrika og hauken er rå flott og artsbilder er knalle de og.

    ps. du sleit opp og jeg sleit ned :)

    duy

    SvarSlett
  9. Hei Tom

    Bare å ta av seg hatten for denne bildeserien. Jeg klarer ikke å plukke ut noen favoritt, til det er det for mange gode bilder. Og minst like bra som bildene er måten du formidler det hele på, utrolig bra!

    Henrik

    SvarSlett
  10. Kvalitet igjen, Tom! Flott lys, rolige bakgrunner og en meget fotogen fugl, perfekt :) Man kan si det er kjedelig med fugl på kvist, men her motbeviser du det til gangs.

    SvarSlett
  11. Det å få være usynlig og tilstede; er helt ubeskrivelig! Om det så er med rovfugl, hjort eller ei nøtteskrike.....

    Nok en gang en samling flotte bilder med mye bra lys. Ei riktig kosestund - å se på ;o)

    SvarSlett
  12. Jeg faller for blikket! Spesielt i nr 1. Og så får jeg frysninger av nr 4.

    God helg, Tom!

    SvarSlett
  13. ***blog wonderful, congratulations***
    I am following…
    -Visit my photos-
    www.top-graf.com
    Kisses

    SvarSlett
  14. Dette tror jeg må være den beste serien jeg har sett av spurvehauk fra teklemarksfarerne. Det første bildet var best, kanskje fordi det har mer villmark i seg enn de andre mer nice and clean-bildene?

    SvarSlett
  15. Bare mesterlig fotografert!! :)

    SvarSlett
  16. Wow what a fantastic photograps.
    Thanks so much for sharing
    Gr. Marijke

    SvarSlett
  17. :O) Tøfft! Mange KNALLfine portretter her, men liker bildet av angrepet best. Nesten så man kan føle frykten til den nøtteskrika!

    Bra levert - igjen!

    mvh Espen

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.