torsdag 28. mai 2015

"ANGRY BIRDS"


Drinking goshawk / hønsehauk
D4s, 200-400 4,0, f/4,0, 1/250, ISO 2200

Pictures are shot in Lake Csaj district in Hungary in early May.

Jeg sitter i en bitteliten kamuflasje i den ungarske løvskogen. Her tilbyr man ikke skogens fugler mat & godsaker for at de skal innfinne seg hos fotografen, men derimot en liten dam med muligheter for en dukkert og en liten forfriskning …. og fasilitetene er faktisk populære : I løpet av 4 dager i kassa ved dammen hadde jeg 20 ulike arter i "badekaret". Jeg sitter "nedgravd i bakken" slik at kameraet står like  i overkant av vannflaten og kassa jeg sitter i er utstyrt med "enveisglass", dvs. kvalitetsglass som riktignok stjeler litt lys / et par blendertrinn fra innsiden, men som ellers leverer prima på skarphet og fargenøytralitet. På utsiden derimot ser man kun en reflekterende flate som speiler de utvendige omgivelsene, …. og det er her "forviklingene" oppstår.

Fuglene (begge kjønn faktisk) er fulle av hatsk adrenalin mot andre individ av samme art på denne tida av året…. og når de ser speilbildet av seg selv i glasset hender det rett og slett at det "klikker" for noen av dem ! Spesielt er en svarttrost hann svært plagsom. Han klamrerer seg fast til den smale hylla mellom vannet og glasset og for hvert utfall mot konkurrenten i vinduet spruter han opp vann fra dammen og siklende fråde fra nebbet …. som etterhvert legger seg som en grisete, matt hínne på glasset. Jeg prøver skraping i veggen, banking på glasset, raske bevegeler rett foran vinduet og etter hvert også ymse tilrop av tildels negativ karakter …… til absolutt ingen nytte !!! Han bare stirrer oppsetsig på meg med de syke gule øynene sine !! …. og jeg kjenner at det begynner å koke (legg merke til at jeg nå bevisst formulerer meg i en ærlig, selvutleverende, Knausgårdsk form …. og at jeg derfor håper å tilgivelse i etterkant)  … og så smeller det ! … ikke for svarttrosten, men for meg !!  Jeg river opp døra, stormer ut og slynger en høylydt tirade av norske obskjøniteter ut i den Ungarske stillheten …. mens svarttrost-jævelen forsvinner inn i buskene med skingrende varselskrik. Lettet og tilfreds setter jeg meg inn i kassa igjen, men jeg ser ikke mer fugl denne dagen (!)

Neste dag oppstår det samme igjen, ikke med svarttrosten (som antakelig for lengst har kryssa grensa til Romania i vill fart uten å se seg tilbake), men med en duetrost, deretter med en flaggspett (jeg hadde forøvrig spist et glass valium på denne dagen, og var HELT rolig), og så, av alle ting : en svartspett !! Underlig å sitte på første rad og oppleve svartspettens ektefølte vrede over eget speilblde på bare 1/2 m hold !

Så, på den 4. dagen, kommer den jeg har venta og håpet på, skogens Osama Bin Laden, trekronenes mest beryktede og respekterte "terrorist" : hønsehauken !! Fuglen har et blikk som går gjennom marg & bein, og jeg sittermusestille til typen er trygg og begynner å drikke. Med kameraet i "Quiet-mode" og en fleecegenser vikla rundt kamerahuset for å dempe lyden … tar jeg det første bildet … så et til … og enda et …. da får hauken øye på sitt get speilbilde. Etter et par utfordrende skrik kaster den seg på vingene, plasker ut i dammen så vannspruten står og braser rett inn i vinduet !! Jeg prøver instinktivt å rygge, noe som er umulig fordi boksen er knøttliten og banker bakhodet i bakveggen. Jeg stirrer skremt inn i øynene på en rasene hønsehauk på bare 50 cm hold !! Det tar ikke hauken mange sekundene å forstå at konkurrenten i vinduet ikke er av kjøtt og blod (i motsetning til svartrost-dusten !)
…. og den forsvinner like lydløst som den kom.

Angry birds !!!



D4s, 200-400 4,0, f/4,5, 1/800, ISO 5000


D4s, 200-400 4,0, f/4,0, 1/250, ISO 2000


Hønsehauken utfordrer speilbildet sitt
D4s, 200-400 40,0, f/4,0, 1/250, ISO 2200


Øyeblikket før det smalt !!
D4s, 200-400 4,0, f/4,0, 1/250, ISO 200


Incredible moment of a drinking black woodpecker !!
D4, 200-400 4,0, F74,5, 1/400, ISO 1600


Black woodpecker
D4, 200-400 4,0, f/4,5, 1/200, ISO 3200


D4s, 200-400 4,0, f/4,5, 1/200, ISO 3200


Great reed warbler / trosteanger
D4s, 200-400 4,0, f/5,6, 1/250, ISO 900


Sunset rose
D4s, 200-400 4,0, f/5,0, 1/400, ISO 280

3 kommentarer:

  1. Amazing blog and very interesting stuff you got here! I definitely learned a lot from reading through some of your earlier posts as well and decided to drop a comment on this one!

    SvarSlett
  2. Fantastic series of photos!

    SvarSlett
  3. Härlig story och fina bilder Tom!!!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.